Apple heeft een deal gesloten met Deloitte, ’s werelds grootste consultancybedrijf, in een poging om de iPhone in handen van meer en meer zakenlui te krijgen.

Deloitte gaat een aparte afdeling opzetten om haar klanten te bedienen met een breed pakket aan oplossingen, gebaseerd op iOS. Dat valt te lezen in een gezamenlijke verklaring van de twee bedrijven. Dit moet iPhones en iPads nog verder laten doordringen tot alle rangen en standen van de internationale zakenwereld.

Ook moeten klanten van Deloitte straks in staat zijn om zelf apps te maken voor hun interne behoeftes. Natuurlijk is het daarbij de bedoeling dat Apple-producten en iOS de basis daarvan zijn. 5.000 adviseurs betrekt Deloitte bij de nieuwe afdeling.

Groei begint af te vlakken

Erg verrassend is de deal niet, aangezien Apple al langer bezig is om de zakelijke markt aan te boren. Het rijkste bedrijf ter wereld sloot al eerder deals met IBM, Cisco en het Duitse SAP. De nieuwe overeenkomst met Deloitte moet er volgens Apple-baas Tim Cook voor zorgen dat ‘de iPhone bij iedereen bovenaan in z’n gedachten opduikt’ als het om de nieuwe zakelijke strategie gaat.

Apple, dat net de iPhone 7 lanceerde, hikt aan tegen een afvlakkende groei in verkoop van de smartphone. Consumenten hebben niet elk jaar behoefte aan een nieuwe telefoon, maar bedrijven kunnen strakke vervangingsplannen juist wellicht goed gebruiken. Veel ondernemingen zijn daarbij niet de snelste met overstappen op nieuwe techniek, dus een groot deel van de markt is nog niet ontgonnen.

Vorig jaar bedroeg de omzet van Apple in de zakelijke markt overigens al een niet bescheiden 25 miljard dollar. Cook wilde geen nieuw bedrag delen, maar zei wel dat er een stijgende lijn te zien is en noemde de markt "een belangrijke groeivector".